Najnowsze artykuły

Geeks i Nerds: Zrozumienie różnicy...

Kiedy miałem jakieś dwanaście czy trzynaście lat, postanowiłem, że chcę zostać pisarzem. Wciąż pamiętam, jak siedziałem przy biurku w swoim pokoju...

Czytaj Więcej

Jak wybrać zeszyty dla ucznia?

Zakupy, które należy zrobić przed rozpoczęciem roku szkolnego wielu uczniom jawią się jako wyjątkowo przyjemne. Trudno się temu dziwić skoro gwarantują, że zaraz po inauguracji szkoły wszystko będzie nowe i świeże. Szczególnie wiele pozytywnych emocjo wzbudza wybór plecaka i piórnika, nie są to jednak jedyne elementy szkolnej wyprawki, nad którymi warto się pochylić. Także zakup zeszytów potrafi budzić wiele emocji. I trudnych pytań. Ile ich kupić? Jak mają wyglądać? Na co zwracać szczególną uwagę przygotowując się do zakupu?

Wybieramy zeszyty szkolne

Zapotrzebowanie na zeszyty szkolne nie zawsze jest takie same i zmienia się wraz z pojawianiem się ucznia w kolejnych klasach. Można przy tym zauważyć, że im starszy jest uczeń, tym oszczędniej podchodzi do zapisywania zeszytów. Młodsi uczniowie lubią zmieniać zeszyty co semestr nawet, jeśli znalazłoby się w nich jeszcze miejsce na kilka dodatkowych zapisów. Starsi nawet przechodząc do kolejnej klasy często utrzymują, że zmiana zeszytu nie jest konieczna, bo ten nie jest jeszcze zapisany do końca. Zarówno ilość, jak i rodzaj zeszytów ściśle wiąże się przy tym z ilością przedmiotów szkolnych oraz z tematyką kolejnych z nich. To, jak ma wyglądać sam zeszyt, jest przy tym kwestią indywidualną zwłaszcza, gdy mówimy o późniejszych etapach edukacji.

Co do zasady, gdy mamy do czynienia z zeszytem do języka polskiego, powinien być to zeszyt w linie. Z kolei do matematyki wykorzystywany jest przeważnie zeszyt w kratkę. To zresztą właściwie jedyna reguła, w przypadku której trudno jest mówić o odstępstwach. Jeśli mamy do czynienia z przedmiotami ścisłymi, zeszyty w kratkę są tymi, w których łatwiej jest robić notatki, obecnie jednak często wykorzystuje się je jednak ucząc się także przedmiotów humanistycznych. Jest to ważne zwłaszcza w odniesieniu do przedmiotów takich, jak fizyka i geografia, gdzie nie ograniczamy się wyłącznie do pisania, ale niejednokrotnie umieszczamy także wzory.

Niektóre przedmioty mogą też wymagać zastosowania tak zwanego zeszytu czystego. Łatwo go rozpoznać na tle konkurencyjnych rozwiązań, nie ma on bowiem ani linii, ani kratek. Używanie takiego zeszytu potrafi być jednak dość kłopotliwe zwłaszcza, jeśli mamy do czynienia z uczniem, któremu proste pisanie ciągle jeszcze sprawia spore trudności. Przeważnie jednak wykorzystuje się je do przedmiotów takich, jak plastyka lub technika, a więc tam, gdzie pisania nie jest zbyt wiele.

Gdy zastanawiamy się nad tym, jaki zeszyt wybrać najczęściej zwracamy uwagę nie tylko na wzór, jaki ma on w środku, ale również na ilość kartek. Także wygląd zeszytu nie pozostaje jednak bez znaczenia, okazuje się bowiem, że korzystanie z przedmiotów, które ładnie wyglądają jest zwyczajnie milsze niż z takich, których wygląd pozostawia wiele do życzenia. Ma to duże znacznie zwłaszcza w odniesieniu do młodszych uczniów. Nawet, jeśli nauka ich nie pasjonuje, ładny zeszyt może zachęcić nie tylko do skrupulatnego notowania, ale i dbania o niego. Także jakość okładki ma zresztą pewne znaczenie. Zeszyty w twardej okładce mogą zniechęcać swoja większą wagą, z pewnością jednak trudniej jest je uszkodzić.